اصولا برای دسترسی به اهداف از پیش تعیین شده در هر فعالیتی ، نیاز به ابزارها و روشهای متناسب با آن اهداف می باشد. در علم مدیریت کیفیت، هدف تامین رضایت مشتری ، افزایش کیفیت کالا و خدمات است و از این رو، برای رسیدن به اهداف فوق باید ابزارها وتکنیک های مناسبی به کار گرفته شوند. به کارگیری صحیح و استفاده شایسته از این ابزارها راه رسیدن به اهداف مدیریت کیفیت را هموارتر می کند. براین اساس، دانشمندان علم مدیریت کیفیت برای تسهیل در رسیدن به اهداف کیفیت ، ابزاها و روشهای مختلفی را معرفی نموده اند و در این میان، کنترل فرآیند آماری (SPC) به عنوان یکی از ابزارهای دستیابی به اهداف کیفیت، مجموعه ای توانا از ابزارهای حل مشکل است که باعث ثبات در فرآیندهای تولید شده ، توانایی تولید محصول با کیفیت را بالا می برد. این تکنیک مجموعه ای از هفت ابزار قوی است که از آنها با عنوان ابزارهای هفتگانه کیفیت نیز یاد می شود. این ابزارهای هفتگانه کنترل آماری فرآیند از دیرباز درسازمان ها مورد استفاده بوده است، به طوری که هم اکنون آشنایی با این ابزار یکی از الزامات بخش کنترل کیفی هرسازمان است. براین اساس در این دوره ضمن مروری بر مباحث و مبانی مربوط به کیفیت، به تشریح نحوه کاربا ابزارهای هفتگانه کیفیت برای مخاطبان و شرکت کنندگان در دوره پرداخته خواهد شد.
سرفصل های آموزشی :
نمودار پیش کنترلی و.... ، (X-S) نمودار ( Z- R)
نمودار های کنترلی برای مشخصه های متغییر و نمودار
نمودار های کنترلی مشخصه های وصفی
نمودارهای کنترلی حالتهای خاص
شاخص های قابلیت فرآیند
مراحل پیاده سازی و اجرای SPC
مروری بر کاربردهای MiniTab در SPC
مقدمه ، مفهوم کیفیت و فواید اجرای SPC
معرفی ابزارهای هفت گانه کنترل(برگه ثبت داده ها ، هیستوگرام ، نمودار پارتو ، نمودار علت و معلول ، نمودار تمرکز نقص ها، نمودار پراکندگی و نمودار کنترل)
مروری بر اصول آماری نمودار کنترل ( انواع تغییرات ، منحنی نرمال ، تئوری حد مرکزی ، اصول اولیه آماری، نمودارهای کنترل، حالتهای خارج از کنترل و مفهوم تحت کنترل بودن)
مخاطبین دوره :
کلیه مدیران، کارشناسان طراحی مهندسی و تولید و کنترل کیفیت، مهندسین صنایع، سازندگان و…/ دانشجویان رشته های مهندسی صنایع و مدیریت و سایر علاقمندان فعالیت در این حوزه