از یک سازمان که سیستم مدیریت کیفیت را استقرار داده و به کار می گیرد انتظار می رود که درک درستی از خواسته ها و الزامات کیفیتی تعیین شده از طرف مشتری (الزامات تصریحی) داشته باشد همچنین این انتظار وجود دارد که سازمان در جهت شناسایی خواسته ها و الزاماتی که از سوی مشتری بدیهی تلقی می گردند (الزامات تلویحی) تلاش لازم را به عمل آورد. در این میان روش QFD یک روش بسیار موثر و کارا برای تحقق مشتری گرایی در سازمان می باشد. QFD به عنوان یکی از روش های نوین مهندسی کیفیت، از مطالعه بازار و شناسایی مشتریان محصول شروع شده و در فرآیند بررسی و تحلیل خود، ضمن شناسایی خواسته ها و نیازمندیهای مشتریان، سعی در لحاظ نمودن آنها در تمامی مراحل طراحی و تولید دارد. به بیان دیگر، فلسفه اصلی استفاده از QFD، اعمال و لحاظ نمودن خواسته های کیفی مشتری در مراحل مختلف تکوین محصول می باشد، بنابراین تمامی خصوصیات و مشخصات طراحی محصول با توجه به نقطه نظرات مشتری و مصرف کننده آن حاصل می شود ونقش کارشناسان سازمان در طراحی محصول و خدمتی جدید چیزی فراتر از یک مترجم نمی باشد. مترجمانی که با استفاده از روشی به نام QFD خواسته های مشتریان را به مشخصات کمی قابل ملاحظه در داده های طراحی تبدیل می کند. براین اساس در این دوره ضمن تشریح مبانی و اصول QFD به آموزش شیوه بکارگیری این مفهوم در جهت تحقق مشتری گرایی در سازمان شرکت کنندگان و مخاطبان دوره پرداخته خواهدشد
سرفصل های آموزشی :
جایگاه QFD در سیستم مدیریت کیفیت
تشریح روش چهار ماتریسی
روش های جمع آوری صدای مشتری
تهیه ماتریس خانه کیفیت به تفضیل
تهیه ماتریس های قطعه، فرآیند و ساخت
تعیین منافع و موانع
آشنایی فراگیران با QFD در جهت تولید محصول یا ارائه خدمت مطابق با خواست مشتری
سر فصل دوره آموزش عملکرد کیفیت QFD
تاریخچه و مفاهیم QFD
اصول و مزایای QFD
مخاطبین دوره :
کلیه مدیران، کارشناسان طراحی مهندسی و تولید و کنترل کیفیت، فروش و بازاریابی، مهندسین صنایع، سازندگان و…/ دانشجویان رشته های مهندسی صنایع و مدیریت و سایر علاقمندان فعالیت در این حوزه